Blog

De laatste IT-updates en tips

Extern telefoneren met Microsoft Teams? Ja, het kan!

Extern telefoneren met Microsoft Teams? Ja, het kan!

Iedereen maakte in 2020 kennis met Microsoft Teams om online te vergaderen. Tegenwoordig wordt Microsoft Teams nog steeds veel gebruikt en Microsoft blijft functies toevoegen aan het platform, waardoor het veel meer wordt dan een simpele tool om meetings te houden vanop afstand. Zo is het nu ook mogelijk om met jouw telefonieprovider te bellen vanuit Microsoft Teams. Dit door middel van direct routing. Dat maakt van Teams een tool die alle (virtuele) telefonie clustert.

Wat houdt direct routing precies in?

Met direct routing bel je vanuit Microsoft Teams naar vaste lijnen of mobiele nummers. En dit niet alleen binnen je eigen organisatie, maar ook naar externe nummers bel je vanaf nu eenvoudig. Dit is all-in met de gekende PBX-functies zoals doorschakelen, voicemail nalaten, nummerherkenning en zelfs wachtrijen. Daarnaast blijven ook groepsgesprekken mogelijk. Teams wordt dus echt een all-round samenwerkingstool die gaat van bellen tot chatten, meetings volgen en zelfs documenten delen.

Hoe werkt direct routing?

Bedrijven die willen genieten van deze functie, moeten hiervoor eerst de PBX in de Microsoft Cloud plaatsen. Wanneer iemand binnen de organisatie een extern persoon belt, maakt Microsoft Teams via direct routing connectie met de Session Border Controller. Deze router wordt gehost door jouw telecomoperator.

Hoe schakel je de functie in?

Bij direct routing wordt beroep gedaan op je telecomprovider om zo via Microsoft Teams te bellen. Door SIP Trunk-kanalen van de provider bel je naar externen. Met deze kanalen maak je telefonie via internet mogelijk. Wil je zonder direct routing (extern) bellen binnen Microsoft Teams? Dan kies je voor de licentie met een vaste kost per maand. Deze optie is minder flexibel dan direct routing.

Hulp nodig om alles volledig op punt te zetten? E-trace helpt je hier graag bij.

Guest User